Feestdagen - Reisverslag uit Saint John's, Antigua van Frits & Marian Draijer - WaarBenJij.nu Feestdagen - Reisverslag uit Saint John's, Antigua van Frits & Marian Draijer - WaarBenJij.nu

Feestdagen

Door: Frits en Marian

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marian

06 Maart 2012 | Antigua, Saint John's

Saint Lucia is een van de hogere Caribische eilanden ( 700 m) .Dat beïnvloed het locale klimaat. Overdag zie je hoe zich wolken vormen rond de bergtoppen doordat de vochtige passaatwind omhoog gestuwd wordt. 'S,Middags ontstaan er dan kletterende regenbuien in de bergen die daardoor met dicht regenwoud zijn bedekt.Dat moet bekeken worden.Omdat Aart en Marcel nog een paar dagen blijven wordt een ruime auto gehuurd en we rijden het hele eiland rond met een mooi stuk door het overvloedig begroeide berggebied.
De volgende ochtend zetten we Marcel eerst af op het vliegveld met als extra bagage de gescheurde gennaker want die moet bij Potma die een zeilmakerij heeft in Roemenie gerepareerd worden .Het ding gaat de halve wereld rond ,als hij maar heel weer terugkomt .
Met Aart gaan we opnieuw de bergen in en als echte touristen doen we een kabelbaan tour door het oerwoud met een gids.Over een beekje , vlak langs rotsen ,door de bomen ,12 banen achter elkaar geschakeld met telkens een klein stukje wandelen en traplopen er tussendoor.Gelukkig niet te ver want door de warme vochtigheid ben je binnen de kortste keren drijfnat .s,Avonds weer terug in Rodney Bay na een hele leuke dag.
Een week na aankomst gaat ook Aart weer terug naar zijn Heleentje die met smart op haar bruine zeeman wacht.
We zijn weer met zijn tweetjes .Dagje naar het strand ,beetje zwemmen ,proefvaart met een Para Sailor (niet geschikt voor onze boot)op Anna Sophia van Jan en Annelies,borrelen op Meneldor bij Albert en Lucienne.De tijd vliegt.
Op vrijdag 16/12 komt Gerben de jongste zoon aan boord.Op Zaterdag is er feest en prijsuitreiking. We zijn ergens midden in de snelste cruiserklasse geeindigd en boot 70 op handicap van de 150 cruisers .Als die gennaker nou eens heel gebleven was ..De prijs voor de grootste gevangen vis ,een waardebon van 200 US dollar is toch een mooie troostprijs.
Van Anna Sophia en Meneldor nemen we afscheid want die gaan richting Grenadines naar het zuiden maar wij gaan naar het noorden omdat Gerben over een dag of 5 weer aan boord moet zijn van de J-class Velsheda waarop hij als engineer werkt.In dagtochten hoppen we van eiland naar eiland waarbij we telkens moeten in en uitklaren .We krijgen een aardige indruk van de locale bureaucratie.De engelse eilanden zoals St Lucia ,Dominica en Antigua zijn heel formeel en omslachtig.Vaak wordt je ook met grote desinteresse en onvriendelijkheid door de locals van afrikaanse afkomst behandeld.Blijven lachen,geduld hebben en met twee woorden blijven spreken dan komt het uiteindelijk wel goed.De Franse eilanden zijn veel gemengder .Alles gaat veel vriendelijker en losser .Inklaren doe je vaak zelf achter de computer in een internet cafe wat hooguit een paar Euro kost.(tip: als je ooit in de shit zit omdat je niet goed hebt uitgeklaard,ga naar een Frans eiland ,ga achter de computer zitten,vul maar wat in en klaar jezelf uit dan is alles weer ok)
Van St Lucia eerst naar Martinique en de volgende dag naar Dominica ,zeer hoog ,alleen maar bergen met oerwoud,veel bewolking en regen en een luguber achterdochtig dorpje aan Rupert Bay waar we moeten in en uitklaren.De hoofdstad schijnt helemaal een onveilige toestand te zijn voor jachten .Niet meer naar toe dus.Als landtourist vanuit een resort schijn je de meest fantastische oerwoudtochten te kunnen maken en ook het duiken is er prima .
Van Dominica naar Iles des Saintes ,een plaatje met een gezellig dorpje.Dan door naar Guadeloupe waar we in een tochtige baai liggen met s,nachts 30 kn wind maar het Spade anker en 60 meter ketting doen hun werk.Het geeft vertrouwen en we beginnen ankeren eigenlijk veel leuker te vinden dan in een haven liggen .Wegens de harde wind blijven we een nachtje liggen en de volgende ochtend beginnen we aan het laatste stuk naar Antigua .Het blaast nog flink en met een reef en de genua krijgt Argonaut het weer op z,n heupen en dreigt de 40 mijl binnen de 4 uur af te leggen .10 mijl voor Antigua komt er nog een bui overheen ,de neerhouder staat wat strak en het headboard van het grootzeil breekt weer los van z,n karretjes ,gevolgd door de bovenste twee zeillatten die uit hun battenboxen breken.Dan maar verder op het fokje en wat motoren.Marcel gebeld en het blijkt dat Selden het probleem eindelijk onderkent en bezig is sterkere karretjes te construeren .Daar dan maar op wachten .Met twee tweede hands batten boxen en wat inventief knutselwerk met dyneema touwtjes doet alles het weer prima tot nu toe.
In het zuiden van Antigua zijn er vlak bij elkaar twee goed beschutte baaien ,Falmouth Harbour en English harbour.
Rond 1740 bouwden de Engelsen hier een marine basis omdat de beschutte baai goede bescherming bood bij hurricanes.In 1784 was Admiral Nelson hier een tijd gestationeerd en hoewel hij een hekel had aan Antigua werd de basis na zijn vertrek altijd Nelson,s Dockyard genoemd .ea raakte in verval maar na de tweede wereld oorlog vestigde zich hier een van de eerste charter bedrijven die er voor zorgde dat een begin gemaakt werd met het herstel van de oude gebouwen.Alle oude gebouwen zijn nu gerestaureerd en ook weer in gebruik genomen .Er zit een zeilmaker ,enkele restaurants ,wat winkeltjes en ook Customs and Immigration zit er in een administratie gebouw.Het is nu een van de best bewaarde oude gebouwen complexen van de Carieb en het is een belangrijke factor geweest in de verdere ontwikkeling van dit gebied tot haven voor Mega jachten.Voor de Mega jachten is dit nu een soort thuisbasis en je weet niet wat je ziet .Er zijn kennelijk mensen die zo rijk zijn dat het alle begrip te boven gaat .Motorjachten met een jacuzzi op het voordek en een prive helicopter op het achterdek ,zeiljachten met torenhoge carbonmasten met PBO rigging ,het duurste van het duurste .Van sommige boten kost de giek alleen al meer dan de hele Argonaut.Een wat bescheidener motorjacht is van Eric Clapton en een gigantisch motorjacht met het uiterlijk van een marinefregat is van de man die Excel heeft geschreven.
Er liggen twee J-classers en later zelfs een derde .(Zie intermezzo J-class dat nog volgt)Deze slanke racers met hun 40 meter lengte zinken helemaal in het niet temidden van de overige jachten.De eigenaars van de J,s varen er alleen maar dagwedstrijden mee .Slapen doen ze dan op het begeleidings vaartuig .In het geval van Velsheda is dat Bystander ,een prachtig klassiek ogend motorjacht van 44 meter lang dat we mogen bezichtigen met Gerben.Al deze Mega jachten worden bemand door twintigers en dertigers met een enkele wat oudere schipper of engineer er tussen.Er wordt dagelijks heel hard gewerkt en zeer goed verdiend .Het geld wordt deels weer uitgegeven in de barretjes en restaurants rond de havens die voor een deel op de bemannigen draaien .Rond de havens ook veel toeleveringsbedrijven;chandlers,zeilmakers ,electrotechnische bedrijven en constructie bedrijven etc Het ziet er allemaal wat rommelig en ongeorganiseerd, kortom Caribisch,uit maar ondertussen kunnen ze wel terminals aan rod-rigging walsen tot 70 mm dik! Kom daar in Nederland eens om!Het hele zuiden van Antigua leeft van de superjachtindustrie en zo heeft het ook nog zijn nut moeten we maar denken .
We vieren Kerstmis in de kuip van Velsheda met Gerben en het deel van de bemanning dat die dagen nog aan boord moest blijven.Daarna wordt de verjaardag van Gerben en van Freya, de stewardess van Velsheda uitbundig gevierd bij Cloggies,het cafe van Ton een rasechte Amsterdammer met dus muziek van Hazes waar de Engelsen helemaal niet van snappen waarom wij Nederlanders dat nou zo leuk vinden.Het is ook niet uit te leggen .Oud en Nieuw weer diner in de kuip en vuurwerk op Nelson,s Dockyard.
We krijgen van Lou nog een rondleiding op Hyperion een inmiddels 10 jaar oud Huisman jacht dat er uitziet alsof het net te water is gelaten.De afmetingen en de ruimten onder dek zijn adembenemend mooi .
Met zijn tween maken we nog wat uitstapjes met de boot oa naar Jolly Harbour waar het water door de witte kleiachtige zandbodem een onwaarschijnlijke turquois kleur heeft.
Om de periode Antigua af te sluiten nodigen we Gerben en wat vrienden uit voor een dagje zeilen ,zwemmen en strand .Sebastian en Christel met hun 7 mnd oude baby .Een onverstoorbaar enthousiast baasje dat als een kleine worstelaar met zijn armpjes zwaait genaamd Jake (hij krijgt dus direct de bijnaam "Jake the little snake")Lou,stewardess op Hyperion en Gerben .Iedereen heeft plezier op dit ontspannen zeiltochtje met hapje en drankje.Een dag die we niet vergeten
We nemen afscheid van Gerben en alle leuke mensen die we hebben ontmoet en gaan op weg naar de British Virgin Islands waarover de volgende keer .

• 06 Maart 2012 - 21:00

Thijs En Renate:

als ik dit allemaal lees, dan vervelen jullie je echt niet. jullie varen van het ene in het andere avontuur en aan de foto's te zien genieten jullie ervan. heerlijk, ben best jaloers. gr en liefs

• 07 Maart 2012 - 14:28

Wiebe:

En weer een leuk verhaal. Heel goed dat jullie zo veel met Gerben hebben kunnen optrekken. Ik hoop eind September naar de boot te komen. Daar hebben we het nog wel over. Ik moet dit weekend plaatjes draaien op de 40ste verjaardag van de vrouw van Kok in Accra. Dat wordt vast leuk. Veel plezier met jullie verdere tocht.

• 08 Maart 2012 - 16:05

Jelle:

En alweer leuke verhalen inderdaad! Leuk om mee te maken allemaal, maar ook wel vervelend dat je met corruptie, ambtenarij en piraterij nooit helemaal zeker kunt zijn van de situatie op veel plekken. Veel plezier nog. Wanneer naar Curacao?

• 19 Maart 2012 - 12:32

Angelien:

Ziet er goed uit allemaal! Mooie fo'to's en verhalen!!Ik kan niet wachten om zelf met jullie een avontuur te beleven :))

Goed oppassen, dikke kus

• 15 April 2012 - 11:14

Marcel:

Lees niet dat je naar boven bent gefietst of heb je nog geen nieuwe bidon?