Zuidwaards - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Frits & Marian Draijer - WaarBenJij.nu Zuidwaards - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Frits & Marian Draijer - WaarBenJij.nu

Zuidwaards

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marian

17 Februari 2012 | St. Lucia, Castries

Op 17/02/12 komen we op St Maarten aan .We blijven in Simpson bay in de nabijheid van de brug naar de lagoon liggen.Het is rustig weer ,er is een prachtig zandstrand ,prima zo.We kunnen weer gebruikmaken van taxfree shoppen bij de bootspullen supermarkten die het grootste assortiment van de hele Carieb hebben ,Budget Marine en Island WaterWorld.We kopen reserve onderdelen en vast nieuwe aangroeiwerende verf voor het volgende seizoen .$900 een "koopje ".De hoofdmotor en de generator geef ik weer een service beurt .Nieuwe filters ,olie verversen, riemen op spanning ,fundatie controleren etc .Tot mijn verbazing zit er een bout los .Vaker controleren.
Het is niet altijd vacantie .Regelmatig zijn we dagen achtereen hard aan het werk om alles in goede conditie te houden .Meestal doen we dat s,morgens ,s,middags zijn we dan vrij .Vaak is het dan ook te heet om te werken aan dek of in de slecht geventileerde machinekamer.
Via de lagoon kom je makkelijk aan de Franse kant.Toevallig is er in Marigot een carnavalsoptocht aan de gang.We staan met verbazing te kijken .Of je nou dik(meestal) dun ,jong of oud bent :allemaal in dezelfde strakke carnavalspakjes.Overal ritmisch blubberende vetrollen.Leuke caraibische muziek of salsa a la Rio is er helaas niet .Vanaf de wagens komt een keihard eentonig bebonk of er staat een egotrippende rapper onverstaanbare kreten te brullen.De mannen in de optocht blazen zo nu en dan op een fluitje .Er komen dan telkens meiden uit de optocht voor hun staan ,bukken zich 90 graden voorover en drukken hun wiebelende op en neer gaande konten tegen het kruis van die kerels aan .Alle locals schateren van het lachen .Niets leuks of erotisch aan. Ik ben totaal geshockeerd .
Na een week is alles op de boot weer in orde en we vertrekken naar St Eustatius dat je vanaf St Maarten vaag in de verte kunt zien liggen.Als we aankomen lijkt het niet zo aantrekkelijk .Er liggen veel grote olietankers voor de kust en er is een grote olieoverslag Toch blijkt het een leuk eiland met centraal een hoge gedoofde vulkaan overdekt met oerwoud .Er is een klein netjes aangeharkt plaatsje met kleurige koloniale houten huisjes met een nederlands karakter .Op straat nederlandse klinkers en her en der zelfs een "amsterdammertje".Er is een stenen fortje,Fort Oranje met wat oude kanonnen en een bronzen plaquette ter nagedachtenis van het feit dat St Eustatius als eerste land ter wereld in 1776 de Verenigde staten had erkend. Achtraf was het allemaal een misverstand want toen de Andrea Doria van de republikeinen hun vlag hesen en een kanon afvuurden gaf de toenmalige gouverneur bevel salutschoten af te vuren .Dit werd direct uitgelegd als een erkenning van de VS die om onafhankelijkheid van Engeland streden .
Als we inklaren lachen we ons slap om Bernadillo een over-relaxte pikzwarte douane beambte die overigens uit Bonaire komt.Het duurt hem allemaal te lang en wil naar huis .Ik ben de paspoorten vergeten."Jij moet morgen terugkoomen ,jonge".Uiteraard zijn de volgende dag alle ingevulde formulieren zoek en hij doet net of hij ons niet kent maar spreekt Marian wel bij haar voornaam aan .Alles weer invullen.Ondertussen maakt hij ruzie met de andere douanier die van Aruba komt over waar het nou leuker is terwijl Marian op haar bekende wijze olie op het vuur blijft gooien .
We vragen of het leuk is de vulkaan te beklimmen ."Ja dat is heeel leuk ".Heb je hem zelf al eens beklommen? 'Nee dan moet ik veel te veel klauteren".Wij natuurlijk de volgende dag wel omhoog,ruim 600 meter hoogte verschil,mooi oerwoud met oa gombomen met een typische glimmende lichtbruine bast.Oderweg op een kronkelend bospaadje springt Marian plotseling gillend omhoog .Ze heeft op een slang getrapt! Eerst geloof ik haar niet maar ik zie even later wegschieten .Een red bellied racer .Niet giftig gelukkig maar wel een meter lang .
Als we op de rand van de krater aankomen na wat geklauter via een touw over het laatste rotsige stuk ,hebben we een adembenemend uitzicht .We kijken naar het zuiden .Nevis en St Kitts in de verte .Links van ons St Maarten en St Barth,achter ons de mooie symmetrische vulkaankegel van Saba .Fantastisch!!We dalen af .In het bos veel heremietkrabben in zeeslakkenhuisjes .Hoe komen die hier!?Je gelooft het niet maar Marian trapt weer op een slang...Gillu!!
Die nacht slapen we onrustig want er komt steeds meer swell als gevolg van een depressie die zo,n 1000 mijl ten noorden van ons langs trekt.De volgende dag brengen we een extra anker uit om de neus recht in de deining te houden maar het elpt weinig .De swell krult zich nu van twee kanten om het eiland heen.De boot slingert in zijn eigen frequentie heen en weer .Het wordt onaangenaam en we besluiten weer te vertrekken .
s,Middags zijn we weer terug op St Maarten.Philipsburg dit keer.Het is overdag heel gezellig op de nieuwe boulevard die aangelegd is tussen het strand en de huizen van Frontstreet.Terrasjes,muziek,boutiekjes,straatverkopers.
We belanden op een terrasje .Naast ons zitten 4 forse vlezige Amerikanen met ieder een ijsemmertje a 12 dollar met 6 flesjes bier Goedkoper dan op hun cruiseschip begrijpen we .Echte binken,tattootje her en der ,kaal koppie.Brandweerlieden op vacantie.We raken in gesprek .Op welk cruiseschip zitten jullie? "die kleine grijze daar" Your own yacht? Wow! Hoe we hier gekomen zijn ,Crossed the ocean? Wow! De kleinste blijft maar Wow zeggen bij wat we vertellen .Tenslotte zegt hij ."You,ve got bigger balls then I have " Juist ja .
De zonnetent die we besteld hebben is klaar en we halen hem op bij St Maarten Sails .Perfect gemaakt ,het staat prachtig en scheelt een stuk in de hitte in de kajuit.
In het weekend is de Heineken regatta afgelopen en er is in de avond prijsuitrijking en groot feest op het strand .Helaas weer keiharde eentonige bonkmuziek.De boot trilt van de bassen.Zinloos geweld.s,Morgens een beetje brak.
We moeten langzamerhand verder zuidwaards.Eerst naar St Barth en dan door naar Antigua .Heel leuk zoon Gerben weer te zien die nog altijd veel werk heeft om de J-class Velsheda in conditie te houden.Op de kant staat een container van Velsheda met een werkbank ,stroom ,haakse slijper etc .Ik kan eindelijk het nieuwe funderingsframe voor de generator afmaken dat ik in ruwe vorm al uit NL had meegenomen Scheelt weer een hoop gewicht als dat eenmaal onder de generator zit .2 dagen zwoegen .
Zondag middag weer naar Shirley Hights.Zwartgeblakerde Jerk Chicken (jamaicaanse kruidenmix)bier, rum-punch,een enthousiaste steelband van een man of twintig gevolgd door reggae .Heerlijk! .Marian vergist zich in de rum-punch. s,Avonds krijgen Gerben en ik haar met moeite weer het donkere bospaadje af naar het strandje waar de dinghy ligt.
Twee dagen later hebben we met Gerben een afscheidsdinertje want die zien we het komende half jaar niet meer.Daarna door naar Cloggy,s van Ton de amsterdammer die het met zijn kroeg daar helemaal gemaakt heeft .Via Guadeloupe naar Iles des Saintes Wat blijft dat toch heerlijk frans met vers stokbrood ,kleurige terrasjes aan het water , restaurants , franse kaasjes en vooral vriendelijke beleefde mensen.Wat een verschil met de engelse eilanden waar ze voortdurend proberen je een poot uit te rukken .Op 19/3 vertrekken we ,zeilen langs het hoge bewolkte Dominica en een groot deel van de nacht langs Martinique .Achter de eilanden komen we in de windschaduw en het schiet daardoor niet erg op .s,Nachts om kwart voor 4 laten we in Rodney bay het anker vallen .We hebben 120 mijl afgelegd in 23 uur ,5 mijl per uur .Erg traag voor ons doen vooral door de wegvallende wind achter de eilanden .
We zijn weer terug op St Lucia waar we begonnen waren . We leveren de bon die we met de ARC gewonnen hadden voor de grootste vis in bij Island WaterWorld .Ventilatortjes voor in de slaapkamers. Betere luchtcirculatie slaapt lekkerder.
Na uitklaren en taxfree voltanken zijn we klaar voor de reis naar nieuwe ,ons nog onbekende eilanden in het zuiden . Maar daarover de volgende keer.

• 16 Juli 2013 - 20:51

Angelien:

Jaaaaaa, daar zijn ze weer!!! bedankt voor weer een interessant en heerlijk verslag. Kus Angelien

• 16 Juli 2013 - 21:01

Monique H:

Super leuk om weer iets over jullie avontuur te lezen!
    Veel liefs, Monique

• 17 Juli 2013 - 00:34

Ben:

Hi Marian en Frits,
    wat ben ik jaloers op jullie terwijl ik hier met mijn rollator rondploeter (wel een mooie paarse hoor!). Zo te horen gaat alles zoals gewenst. Is alles goed uitgedacht en werkt het? Het hefsysteem is ok?
    Ik loop nu van de ene specialist naar de andere. Het is allemaal goedaardig maar heel vervelend. Omdat ik als een dronkeman over de wereld loop, heb ik (helaas!) mijn boot te koop gezet. Diederik heeft de smaak ook te pakken. Hij heeft gezeild op de Velsheda (ik dacht in Alicante) en gaat nu aanmonsteren op de Kings Legend.
    Weet je nog iemand voor mijn boot?
    Ik wens jullie het allerbeste en hopelijk tot ziens,
    Ben

• 09 Augustus 2013 - 09:33

Jos En Karina:

Hallo Frits en Marian.
    Fijn om weer iets van jullie te horen. Wij vinden dit ook wel een leuke manier om zo jullie avonturen te kunnen blijven volgen. Fantastisch om te zien waar jullie overal komen en wat jullie allemaal meemaken. IK geloof dat we toch maar komen.
    Karina en Jos

• 15 December 2013 - 12:16

Bianca Lechner:

Hoi Marian en Frits,

Errug leuk om te lezen hoe het jullie onderweg vergaat! Wat een onwijs mooie boot! We hebben hier met oh's en ah's zitten kijken naar de foto's van jullie clipper.
    Hoop dat het allemaal voorspoedig reilt en zeilt!! Ga jullie met veel plezier volgen en wens jullie het allerbeste.
    Lieve groetjes Bianca, Dion, Thies en Pien (oet Echt)

ps: met mijn mams gaat het naar omstandigheden goed! Ze reageert nu weer goed op de chemo en we gaan met een redelijk rustig gevoel de feestdagen tegemoet!

Doeiiiiii!