Twee rondjes Antigua - Reisverslag uit Antigua, Antigua van Frits & Marian Draijer - WaarBenJij.nu Twee rondjes Antigua - Reisverslag uit Antigua, Antigua van Frits & Marian Draijer - WaarBenJij.nu

Twee rondjes Antigua

Blijf op de hoogte en volg Frits & Marian

28 Februari 2014 | Antigua, Antigua

Oud en Nieuw vieren we op St. Maarten .Er is een grote beachparty met keiharde dreunende house ( of zoiets) die we ondanks twee paar oordoppen niet aankunnen.We taaien af en komen terecht in een soort meezing bar met Merengue en Salsa muziek .OK old school.
Een " hot " Zuid Amerikaans moppie wordt telkens ten dans gevraagd door een oud tandeloos baasje dat het Nieuwe jaar begint met een laatste hormonale oprisping .Het moppie geilt hem op en hij blijft maar tegen haar oprijden.De hele kroeg ligt in een deuk .Echt zo,n situatie die je nooit meer vergeet.
Via een tussenstop op St. Barth bereiken we Antigua .Eindelijk weer eens in de buurt van een van mijn kinderen .We genieten er van .Gerben werkt nu op Rebecca en we krijgen van hem een uitgebreide rondleiding over de schitterende 43 meter lange kits ( dwz twee masten waarvan de achterste lager moet zijn als de voorste want andersom heet het een schoener ) " Yabby" is heel tevreden want hij heeft eindelijk weer een echte " engine room" waar hij rechtop in kan staan en rondlopen om te werken aan alle technische systemen .Naast de grote hoofdmotor zijn er allerlei pompen voor hydrolica ,vuil en zoet water etc . Een van de twee enorme generatoren 55 en 35 KW staat permanent te draaien om aan de stroomvraag van het schip te voldoen.Ik ben trots dat hij het zo goed doet in deze veeleisende industrie .
Ook Shirley Heights wordt weer bezocht .Een fantastische swingende steelband, locals, boaters en touristen ,aangebrande ribbetjes of yerk chicken van de bbq en veel rum punch! Marian verslikt zich in een rummetje of vijf en met moeite komen we al slingerend over het steile bospaadje ,of is het het paadje dat zo slingert,weer beneden bij het strand van Freeman 's bay .Aan de steiger ligt aan een ontmoedigend dikke ketting onze nieuwe dinghy die we bij Budget Marine hebben gekocht .Het is een vederlicht aluminium RIB-je dat precies in de garage in het achterschip past.Hij brengt ons weerveilig naar de boot.
We blijven lang op Antigua .Het is er leuk. Het is een goede mix van relaxte locale sfeer, dayworkers met hun specifieke kroegen, cruisers ,een stel goede restaurants en de onbebrijpelijke luxe van de mega jachten .Een belangrijk deel van de sfeer wordt ook bepaalt door het prachtig gerestaureerde Nelson 's Dockyard waarbij alle 18 e eeuwse gebouwen een nieuwe functie hebben gekregen .De admiraal zelf verbleef overigens niet veel langer dan een jaar op Antigua want hij had er een bloed hekel aan.Hij trouwde ondertussen wel met de dochter van de gouverneur ( Pirates of the Caribbean ?)
Gerben weet van de meeste mega jachten wie de eigenaars zijn .Het uitvinden van een stofzak- loze stofzuiger levert kennelijk een klassiek motorjacht op van 80 meter. Ook de bedenker van Excel heeft goed gescoord met een motorjacht met het uiterlijk van een fregat .Eric Clapton heeft er een jacht EN een huis en Pete Townsend van The Who doet het bescheiden met een klassieke motorboot van 19 meter
's Middags even internetten bij de Mad Mongoose ,het locale " watering hole " van de dayworkers ,Vrijdags even naar Cloggy's het cafe restaurant van Ton de Amsterdammer,beetje wandelen,beetje snorkelen,het leven kabbelt aangenaam voort onder een strakblauwe lucht.
Op 19-01-13 mag ik samen met Gerben mee als bemanning op Whisper ,een 85 voet lange Ierse carbon racer ,met een schitterend interieur overigens. We doen mee met de jaarlijkse Nieuwjaars race rond Antigua.Er starten ongeveer 50 boten in verschillende klassen .Het is vooral " fun" maar er wordt toch pittig geraced. Wij moeten het oa opnemen tegen een oude Volvo Ocean racer inclusief kantelkiel .Het is de voormalige Green Dragon . Poul een 60+ Deen met twee Olympische titels doet het kruisrak.Hij heeft veel local knowledge want hij woont de helft van het jaar op Antigua.Alle voor ons gestarte boten worden opgeveegd en ook de Volvo houden we door goed tactisch en technisch zeilen onder controle .Klaase Poul ! een genot om te zien. Zodra de wind ruimer invalt is er echter geen houden meer aan en Mr Kantelkiel vliegt er vandoor.Als tweede gaan we door de finish ,op gecorrigeerde tijd 3. De eigenaar die er niet bij is kan een stevige rekening tegemoet zien vanwege een geëxplodeerde carbon lier à een modaal jaar inkomen.Als ik in het halve meter brede carbon ding kijk zie ik allemaal losse tandwieltjes en spuit aluminium verbindings stukken door elkaar liggen .Ik ben direct weer heel blij met onze weliswaar loodzware ,maar onverwoestbare RVS
lieren .De winnaar van de wedstrijd,een zwaarlijvige Italiaan,krijgt zijn gewicht in Antigua rum uitgekeerd .Pech voor de sponsor.
Ook wij gaan een rondje Antigua doen maar dan niet in 3 uur maar in een week.
Een grote Oyster is een half uur voor ons uit de baai vertrokken .Het is een mooi mikpunt.De trucjes van Poul heb ik goed in me opgenomen .Telkens een slagje naar binnen onder een kaap waardoor we steeds hoger lopen en dan weer een flinke slag zee in tot we bij een volgende slag weer onder een kleine kaap kunnen duiken .Aan het eind van het 10 mijl lange kruisrak hebben we de Oyster te pakken.We stuiven door een nauwe met rotsen omgeven doorgang waar de branding op stuk slaat en zeilen achter Green Island langs ,ons paradijs voor de komende dagen.We ankeren mooi op de verkoelende oceaan wind achter het rif De brekers denderen stuk op het koraal voor ons en rechts van ons Green Island,zo groen als de naam doet vermoeden .Palmen ,Acacia 's en ficussen zo groot als bomen.'s Avonds bbq op het strand met de bemanning van Rebecca die daar ook een nacht blijft liggen .
Via Rickett 's Harbour gaan we weer buitenom het rif naar een nauwe passage naar North Sound , een grote baai en vervolgens door naar Bird Island waar we ten anker gaan .Goed beschut in vlak water .Via een klein strandje waar we de dinghy achterlaten ,klauteren we omhoog naar de top van Bird Island.Wat een uitzicht De oceaan deining loopt hier ongehinderd door tot de voet van het eiland dat aan de zeezijde een steile rotswand heeft vol met spleten waar zeevogels in nestelen .Links en rechts van ons breken de rollers dreunend stuk op kleine eilandjes en riffen .De stevige passaat wind waait om onze kop en boven ons vliegen spierwitte keerkring vogels met fel rode snavels en lange staartveren die als serpentines achter hun aan slepen .In groepjes van drie of vier zitten ze elkaar achterna ,trekken hun vleugels in een V en laten dan een langgerekt skriiiierr horen .Baltsgedrag ? ik weet het niet. Een uur lang zitten we daar. We kijken om ons heen en genieten.
Na een overnachting in Deep Bay met onwaarschijnlijk turqoois water gaan we naar Jolly Harbour waar een grote supemarlt vlak aan de haven ligt .Een buitenkans want meestal is boodschappen doen een onhandig gesleep waar je een dag mee bezig bent .
Twee dagen later ankeren we weer bij English Harbour .We liggen weer op de plek waar we een week geleden vertrokken zijn .Vlak bij het strand onder het fort van Shirley Heights .
Antigua wat ben je mooi!

• 01 Maart 2014 - 01:18

Friso Bruins:

Hallo Frits en Marian,

Een ware inhaal slag aan het maken?! Heel leuk om weer over jullie belevenissen te mogen lezen. Lang was het stil, ik was al bang dat de aarde toch plat zou blijken te zijn. Maar jullie zitten gezond en wel met vrienden en familie te genieten in het mooie weer terwijl wij het hier al maanden met herfst doen, niks winter. Jammer dat mijn schip op de wal ligt, er waren best mooie vaardagen afgelopen tijd.

Geniet er van!

Groet Friso